|
I höstas
när jag besökte Fridhem med Sylvia från Karlshamnsbostäder
som vägvisare blåste det kallhöstvind. Men himlen var
alldeles koelinblå.
Vi mötte några boende men jag var mest upptagen av att höra
på Sylvias berättelse om när hon varit med om bostadsområdets
invigningsfest på ett av höghusens tak, i slutet av 60-talet.
Jag undrade om man kunde se havet därifrån? Karlshamn ligger
vid havet, har havet som granne, hur känns det?
Nån timme senare på Karlshamns museum mötte jag en
flicka som säkerligen vet hur det känns, hon har varit ute
på Östersjön och färdats. Hon har samma färg
på sin klänning som himlen över Fridhem.
– Vi vet inte varifrån hon kommer eller med vilken båt
hon seglat, förklarade Inga Rydberg. Galjonsfiguren har inget namn.
Men det syntes på henne att hon mött mycket vind.
Spåren av väderlek berättade och gjorde den okända
kvinnan väldigt vacker. Det var för länge sedan, säkert
100 år sen som hon var på resa.
|
|
|
Galjonsfigurens
syfte var att stärka besättningens motståndskraft mot
fruktan och lidande, samtidigt som den representerade något av
fartygets själ, den vill lyckligt låna sina ögon till
fartyget för att få det välbehållet genom eventuella
stormar.
På nått vis visste jag då, när jag såg
henne, att det är klart att det behövs en nutida galjonsfigur
i Fridhem. Just en tredimensionell gestaltning behövs, som är
klar och tydlig, som kanske kan klyva tidsflodens vågor och skapa
en omedelbarhet av Nu och närvaro. Det är människorna,
de som bor där som är områdets representativa figurer
(galjoner), som ska möta sej själva varje dag. Om någon
ska vara staty, symbol, så måste det vara någon som
bor där nu. Jag vill göra en ”prydnad” till området.
Vem ska då vara den framstående symbolen? Vem vill?
Vi gör en omröstning av dem som vill, ungefär som en
Luciauttagning. Den person som får flest röster vinner. Som
jag sedan gör ett porträtt av i form av en galjonsfigur. Den
hugges sedan fram av en bildhuggare ur ett stycke trä. Även
de andra kandidaterna som inte vann får en uppgift, de får
bli ”portvakter” i form av ett fotografi som hängs
upp i portarna.
Jag bemålar figuren i klara färger, den ska stå i ungefär
70° vinkel, som i en omöjlig balansakt… om ingen/inget
håller mig, kan jag falla! Eller varför står jag kvar?
Kanske är det motståndet, motvinden som gör att jag
håller balansen, jag har ingen rot som björken, fast jag
kan färdas.
Golvet bakom galjonsfiguren är ett öppet båtdäck,
som en flygande matta. Ett fantasiplan som är kul att ligga på,
hoppa ifrån eller bara träffas på.
Galjonsfiguren ska både vara lik och olik, därför väljer
att göra den större än naturlig storlek. Både upphöjd
men ändå markbunden, därför står den på
en stävknorr som också är en blå bölja. Galjonen
har dekorativa avsikter, ska vara en prydnad för bostadsområdet.
Den ska hålla ett ting av personlig betydelse i handen.
Även för mej är det ett motstånd, en utmaning att
inte i förväg veta vem jag ska gestalta, jag kan inte bestämma,
utan bara följa.
Det ska bli spännande och kul.
Astrid Göransson
februari 2004 |
|